Saturday, June 12, 2010

Alamakcik

Semalam kan, aku pegi Alamanda Putrajaya. Biasalah budak tak cool tak lepak depan entrance Pavilion kan. Lepas tu kan sepertimana golongan-golongan lain yang gemar membaca kan, aku pegi MPH. Tapi aku bukanlah pembaca sangat, aku beli magazine je kan. Masa nak beratur bayar tu, aku ternampak seorang makcik kat sebelah counter tengah tengok buku bersama anak-anak gadisnya. Ketiga-tiga mereka berpakaian kemas, bertudung litup (ape tu sebenarnya tak tau, tapi bertudung ah), berperilaku baik sambil si kakak menunjukkan perkara-perkara menarik dari buku yang dijual di situ kepada adiknya. Melihat situasi itu aku rasa sungguh tenang.. ye lah, kecik-kecik lagi dah dimanjakan dengan buku. Tak macam budak zaman sekarang kecik-kecik dah main PSP iphone4 laptop alienware. Tambahan pula pakaian yang dikenakan memang sopan santun. Yang belum baligh lagi pun dah berlatih berpakaian lengkap muslimah sejati. Kiranya kalau sekali pandang, nak di-steroetype-kan memang bajet ini sekeluarga ahli shurga lah ni

Oh masa tengah beratur tu ada seorang lagi makcik depan aku. Bila agak-agak makcik depan aku tu tengah bayar, tiba-tiba "makcik ahli shurga" ni potong queue aku dengan selamba. Macam langsung tak bersalah, dan macam aku memang tak layak beratur kat situ. Aku dah "wafakk???" dalam hati, tapi masih cuba berprasangka baik. Sebab masa tu mood tengah baik, perut tengah kenyang, hati tengah senang. Barangkali dia cuma nak tanya benda je kat kaunter tu, sebab kat tangan dia pun tak bawak buku apa-apa untuk dibayar. Cuma mungkin dia kurang pendidikan jadi hanya tahu berpakaian molek tetapi berperangai monyet.... Sekali tiba-tiba anak dia pass buku yang dia SOROK kat tepi counter tu supaya orang (dalam kes ini, aku lah) tak tau yang sebenarnya dia nak potong line nak bayar cepat. "INI DAH KURANG HAJAR MAKCIK KEPARAT TUA LICIK!!!! (MKTL)" bentak hatiku.. hati je lah.. aku tak sound pulak makcik tu depan-depan. Sebab nak menjaga maruah si ibu di hadapan anak-anak kecilnya yang dikhuatiri akan mengikut jejak langkah MKTL tatkala besar kelak. Aku keluar dari barisan, bagi orang lain potong aku, dan beratur balik dari belakang. Semata-mata supaya aku tak memberontak kat MKTL itu. Mulia kan aku?

Tapi dalam hati membuak-buak. Sampai kat rumah pun masih panas lagi. Aku masih ingat time shopping raya dulu pun kena potong line jugak. Aku tak bertindak jugak. Keperitan di hati cuba dihilangkan dengan mencari air-sedap-yang-mahal-tapi-jadi-tak-sedap-sebab-tak-bernafsu masa prepare final presentation tempoh hari. Berbekalkan air jijik di tangan, aku berfantasi alangkah indahnya jika aku dapat menyimbah cecair ini kat MKTL tadi...

Simbah jus yahudi ini ke mulut MKTL. oh indahnya dunia~ ^.^

Dan mulai hari ini, jika siapa-siapa potong line aku lagi, aku berikrar akan menyuarakan kepincangan yang berlaku. Sopan santun hormat menghormati hati mulia budi bahasa 1malaysia semua taruk tepi.

5 comments:

Anonymous said...

ikut caraku.. sediakan getah + kertas kecil yang sudah dilipat sebagai peluru. kalau ade org potong Q mcm MTKL tu kan, ko lastik je punggung die!

-diha

mr_bread said...

kahkahkahhhhhhh!!!!!!

Ilyas Zubir said...

sumpah..buat pertama kali aku rasa ang sangat mulia wanbanci..
kalo aku silap2 dah kuar kimak suma dah, memang aku suka tengok org yang nampak baik ni wat taik..

keriangandunia said...

diha: membayangkan punggung beliau pun sudah boleh membuatkan aku muntah. euwww!!

raj: bedu

yop: tu ah. bangge btol aku dgn pencapaian aku pada hari itu.. tapi malangnye itu kali terakhir. hahaha tapi mcm sial gak ah kalo ckp itu pertama kali aku mulia. aku SELALU kot mulia!

kacang berkeju said...
This comment has been removed by the author.